THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, May 10, 2009

AKTIVITI 1 (REFLEKSI SELEPAS BIG II)

Antara penambahbaikan yang perlu dilakukan dalam diri saya selepas mengikuti program BIG II di Pangkor ialah dari segi:

-> sifat yang pendiam dan kurang  berkeyakinan

Apa  yang perlu dilakukan dalam diri saya ialah meningkatkan tahap keyakinan diri dengan menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi masyarakat, bersikap lebih terbuka, sentiasa berinteraksi dengan orang ramai dan sebagainya lagi.

Matlamat: menjadi seorang guru yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan bersemangat dalam mendidik anak bangsa.

Objektif: meningkatkan tahap keyakinan diri.

Pelan Tindakan:
1. Langkah-langkah yang perlu diambil adalah
- Mengenalpasti masalah.
- Merancang penambaikan yang perlu dilakukan.

2. Cara mengumpul data adalah dengan mereflek masalah dalam diri dengan menulis diari atau catatan diri.

3. Cara memantau apa yang dirancang dilaksanakan adalah dengan penilaian kendiri secara mendalam dan pematauan dari rakan sebaya seperti maklumbalas dari kawan-kawan terhadap diri dari masa ke semasa.

KULIAH MINGGU 3 TEORI PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN (Pensyarah: Dr. Mohd Izham bin Mohd Hamzah)

KONSEP PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN 

*Bidang Pendidikan telah, sedang & akan menjadi faktor paling utama untuk
  menyediakan manusia menghadapi cabaran masa depan
*Menurut Oliver (1996) dalam buku The Management of Educational Change: A
  Case Study Approach, perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri
  pendidikan berbanding dengan kestabilan.

*Perubahan yang berlaku kadang kala mewujudkan
  ketidakpastian
*Dalam pendidikan ketidakpastian mesti dielakkan
  kerana jika berlaku ia akan meruntuhkan masa depan
  generasi muda

JENIS PERUBAHAN 

*Mengikut Dessler (1995), terdapat 4 jenis perubahan:

1. PERUBAHAN KE ARAH PENINGKATAN

*Perubahan ini memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu
  dalam organisasi seperti:
       - Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi.
       - Memperkenalkan teknologi baru.
       - Mengadakan program pembangunan staf untuk tingkatkan
          komitmen & produktiviti staf.

2. PERUBAHAN STRATEGIK ORGANISASI

 * Melibatkan keseluruhan organisasi seperti:
      - Mendefinisikan semula peranan organisasi.
      - Perubahan nilai teras organisasi.
      - Pembentukan semula misi.
      - Perubahan struktur & strategi organisasi.
      - Mendefinisi semula staf dari segi tugas, peranan, tanggungjawab
         & sistem ganjaran.

3. PERUBAHAN REAKTIF

  * Perubahan ini berlaku akibat tindak balas langsung daripada pelanggan &
  pihak berkepentingan (stakeholders) .
      - Kepekaan pelanggan & stakeholders terhadap isu-isu persekitaran
         dan etika memerlukan organisasi melakukan perubahan.
      - Perubahan dari segi prosedur & cara layanan pelanggan hendaklah
         dilakukan.

4. PERUBAHAN AKIBAT DARIPADA JANGKAAN

 *Perubahan dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi
  kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu
  diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperoleh kebaikan
  kompetitif. Antara sebab perubahan ini dilakukan adalah:
      - Persiapan menghadapi pesaing baru yang akan muncul.
      - Persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan ke atas
         kehendak pelanggan.
      - Penciptaan baru teknologi yang memerlukan organisasi berubah.
      - Persiapan bagi menghadapi perubahan polisi kerajaan.
      - Perubahan dalam trend tenaga kerja.

MODEL-MODEL PERUBAHAN 

1. MODEL PENGGABUNGAN ROGER

    * Menurut model Roger, proses inovasi bermula apabila masalah atau 
        keperluan telah dikenal pasti.

    *Masalah atau keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan keadaan
       semasa, kerja makmal, atau jangkaan pembangunan akan datang.

    *Masalah atau keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan keadaan
      semasa, kerja makmal, atau jangkaan pembangunan akan datang.

    *Rogers (1995) mengakui bahawa inovasi tidak semestinya terhasil dari
       penyelidikan. Inovasi mungkin terhasil daripada amalan praktikal di mana
       pengamal mencari jawapan kepada permasalahan yang timbul.  
 
    *Perkara ini dikatakan sebagai knowing-in-action iaitu inovasi yang
       dihasilkan melalui pengamalan menjadi penting di dalam perubahan pendidikan


2. MODEL KANTER

     * Kanter (1998) menegaskan bahawa struktur & inovasi boleh difahami
        dengan lebih baik jika proses inovasi dibahagikan kepada beberapa
        tugas utama. Ada 4 tugas inovasi :
          1. Penjanaan Idea
          2. Membina Idea
          3. Realisasi Idea
          4. Pemindahan Idea


3. MODEL RAND

*Model ini berasaskan kajian yang dijalankan oleh Rand Corporation pada
  tahun 1973 – 1978 dengan sokongan Pejabat Pendidikan Amerika Syarikat
  mengenai perubahan pendidikan (Berman & McLaughlin 1978)

*Menurut Berman & McLaughlin, proses perubahan di sekolah melibatkan
  3 langkah : 1. Daya usaha ( Initiation )
  2. Implementasi
  3. Penggabungan

4. MODEL ACOT

*Model ini mempunyai 5 langkah perubahan dalam proses pengajaran dan
  pembelajaran, iaitu:
     1. Kemasukan ( Entry )
     2. Memilih ( Adoption)
     3. Menyesuaikan ( Adaptation )
     4. Penggunaan ( Appropriation )
     5. Mereka cipta ( Invention )





Aktiviti 2 (Tugasan Kumpulan)

Tugasan Kumpulan

Nor Afsah binti Md. Noor (P48575)

Nurul Huda binti Mohd. Rejab (P48657)

Zaleha binti Mohd Jaafar (P48661)

Noor Iezura binti AB. Aziz (P48689)


Masalah dan penambahbaikan
- Sukar mempraktikan atau mengaplikasikan dalam kelas.
- Contoh: Bab bersuci dalam tajuk najis.

Matlamat

Memberi pendedahan kepada pelajar tentang cara-cara bersuci

Objektif
Mengaplikasikan cara-cara menyucikan najis dengan betul.

Pelan Tindakan
1. Langkah-langkah
- Menjelaskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas.
- Guru menunjukan cara-cara menyucikan najis melalui praktikal yang sebenar.
- Pelajar menunjukan cara-cara menyucikan najis berdasarkan pengajaran yang ditunjukkan oleh guru .

2. Pengumpulan Data
- Melihat sejauh manakah tahap kefahaman dan pengetahuan pelajar tentang cara-cara menyucikan najis.

3. Pemantauan- Memberi soalan kepada pelajar sama ada melalui lisan atau bertulis.

4. Penilaian- Menilai setiap jawapan yang diberikan oleh pelajar sama ada benar ataupun tidak.

Aktiviti Kumpulan (Kuliah Minggu ke-3)

Ahli Kumpulan:


Nor Afsah binti Md. Noor (P48575)
Nurul Huda binti Mohd. Rejab (P48657)
Zaleha binti Mohd Jaafar (P48661)
Noor Iezura binti Ab. Aziz (P48689)

Nyatakan 8 sebab mengapa orang menentang perubahan dan bincangkan cara penyelesaiannya

Jawapan..


8 sebab mengapa orang menentang perubahan adalah seperti berikut:

1. Perubahan yang dilakukan tidak bersesuaian dengan tahap dan prestasi seseorang.
2. Perubahan yang dilakukan secara drastik.
3. Perubahan yang kerap.
4. Perubahan yang dilakukan berdasarkan kepentingan pihak tertentu.
5. Perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit tetapi mengambil masa yang panjang.
6. Perubahan yang dilakukan tanpa perancangan rapi.
7. Perubahan yang dilakukan tanpa pemantauan.
8. Tidak menepati kehendak individu dan organisasi.

Cara penyelesaian

1. Setiap perubahan yang dilakukan mestilah bersesuaian dengan tahap dan prestasi seseorang individu.
2. Melakukan perubahan secara berperingkat-peringkat atau beransur-ansur supaya setiap perubahan yang dilakukan tersebut dapat diterima dengan baik.
3. Perubahan dilaksanakan mestilah berdasarkan kepada pendapat bersama dan bermatlamat untuk kepentingan semua pihak.
4. Memantau perubahan yang dilakukan dari masa ke semasa.
5. Perubahan yang dihasilkan hendaklah memberi kesan yang berterusan dan proses perubahan yang berlaku mengambil masa yang pendek.