KONSEP PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
*Bidang Pendidikan telah, sedang & akan menjadi faktor paling utama untuk
menyediakan manusia menghadapi cabaran masa depan
*Menurut Oliver (1996) dalam buku The Management of Educational Change: A
Case Study Approach, perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri
pendidikan berbanding dengan kestabilan.
*Perubahan yang berlaku kadang kala mewujudkan
ketidakpastian
*Dalam pendidikan ketidakpastian mesti dielakkan
kerana jika berlaku ia akan meruntuhkan masa depan
generasi muda
JENIS PERUBAHAN
*Mengikut Dessler (1995), terdapat 4 jenis perubahan:
1. PERUBAHAN KE ARAH PENINGKATAN
*Perubahan ini memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu
dalam organisasi seperti:
- Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi.
- Memperkenalkan teknologi baru.
- Mengadakan program pembangunan staf untuk tingkatkan
komitmen & produktiviti staf.
2. PERUBAHAN STRATEGIK ORGANISASI
* Melibatkan keseluruhan organisasi seperti:
- Mendefinisikan semula peranan organisasi.
- Perubahan nilai teras organisasi.
- Pembentukan semula misi.
- Perubahan struktur & strategi organisasi.
- Mendefinisi semula staf dari segi tugas, peranan, tanggungjawab
& sistem ganjaran.
3. PERUBAHAN REAKTIF
* Perubahan ini berlaku akibat tindak balas langsung daripada pelanggan &
pihak berkepentingan (stakeholders) .
- Kepekaan pelanggan & stakeholders terhadap isu-isu persekitaran
dan etika memerlukan organisasi melakukan perubahan.
- Perubahan dari segi prosedur & cara layanan pelanggan hendaklah
dilakukan.
4. PERUBAHAN AKIBAT DARIPADA JANGKAAN
*Perubahan dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi
kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu
diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperoleh kebaikan
kompetitif. Antara sebab perubahan ini dilakukan adalah:
- Persiapan menghadapi pesaing baru yang akan muncul.
- Persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan ke atas
kehendak pelanggan.
- Penciptaan baru teknologi yang memerlukan organisasi berubah.
- Persiapan bagi menghadapi perubahan polisi kerajaan.
- Perubahan dalam trend tenaga kerja.
MODEL-MODEL PERUBAHAN
1. MODEL PENGGABUNGAN ROGER
* Menurut model Roger, proses inovasi bermula apabila masalah atau
keperluan telah dikenal pasti.
*Masalah atau keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan keadaan
semasa, kerja makmal, atau jangkaan pembangunan akan datang.
*Masalah atau keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan keadaan
semasa, kerja makmal, atau jangkaan pembangunan akan datang.
*Rogers (1995) mengakui bahawa inovasi tidak semestinya terhasil dari
penyelidikan. Inovasi mungkin terhasil daripada amalan praktikal di mana
pengamal mencari jawapan kepada permasalahan yang timbul.
*Perkara ini dikatakan sebagai knowing-in-action iaitu inovasi yang
dihasilkan melalui pengamalan menjadi penting di dalam perubahan pendidikan
2. MODEL KANTER
* Kanter (1998) menegaskan bahawa struktur & inovasi boleh difahami
dengan lebih baik jika proses inovasi dibahagikan kepada beberapa
tugas utama. Ada 4 tugas inovasi :
1. Penjanaan Idea
2. Membina Idea
3. Realisasi Idea
4. Pemindahan Idea
3. MODEL RAND
*Model ini berasaskan kajian yang dijalankan oleh Rand Corporation pada
tahun 1973 – 1978 dengan sokongan Pejabat Pendidikan Amerika Syarikat
mengenai perubahan pendidikan (Berman & McLaughlin 1978)
*Menurut Berman & McLaughlin, proses perubahan di sekolah melibatkan
3 langkah : 1. Daya usaha ( Initiation )
2. Implementasi
3. Penggabungan
4. MODEL ACOT
*Model ini mempunyai 5 langkah perubahan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran, iaitu:
1. Kemasukan ( Entry )
2. Memilih ( Adoption)
3. Menyesuaikan ( Adaptation )
4. Penggunaan ( Appropriation )
5. Mereka cipta ( Invention )