THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, May 10, 2009

KULIAH MINGGU 3 TEORI PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN (Pensyarah: Dr. Mohd Izham bin Mohd Hamzah)

KONSEP PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN 

*Bidang Pendidikan telah, sedang & akan menjadi faktor paling utama untuk
  menyediakan manusia menghadapi cabaran masa depan
*Menurut Oliver (1996) dalam buku The Management of Educational Change: A
  Case Study Approach, perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri
  pendidikan berbanding dengan kestabilan.

*Perubahan yang berlaku kadang kala mewujudkan
  ketidakpastian
*Dalam pendidikan ketidakpastian mesti dielakkan
  kerana jika berlaku ia akan meruntuhkan masa depan
  generasi muda

JENIS PERUBAHAN 

*Mengikut Dessler (1995), terdapat 4 jenis perubahan:

1. PERUBAHAN KE ARAH PENINGKATAN

*Perubahan ini memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu
  dalam organisasi seperti:
       - Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi.
       - Memperkenalkan teknologi baru.
       - Mengadakan program pembangunan staf untuk tingkatkan
          komitmen & produktiviti staf.

2. PERUBAHAN STRATEGIK ORGANISASI

 * Melibatkan keseluruhan organisasi seperti:
      - Mendefinisikan semula peranan organisasi.
      - Perubahan nilai teras organisasi.
      - Pembentukan semula misi.
      - Perubahan struktur & strategi organisasi.
      - Mendefinisi semula staf dari segi tugas, peranan, tanggungjawab
         & sistem ganjaran.

3. PERUBAHAN REAKTIF

  * Perubahan ini berlaku akibat tindak balas langsung daripada pelanggan &
  pihak berkepentingan (stakeholders) .
      - Kepekaan pelanggan & stakeholders terhadap isu-isu persekitaran
         dan etika memerlukan organisasi melakukan perubahan.
      - Perubahan dari segi prosedur & cara layanan pelanggan hendaklah
         dilakukan.

4. PERUBAHAN AKIBAT DARIPADA JANGKAAN

 *Perubahan dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi
  kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu
  diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperoleh kebaikan
  kompetitif. Antara sebab perubahan ini dilakukan adalah:
      - Persiapan menghadapi pesaing baru yang akan muncul.
      - Persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan ke atas
         kehendak pelanggan.
      - Penciptaan baru teknologi yang memerlukan organisasi berubah.
      - Persiapan bagi menghadapi perubahan polisi kerajaan.
      - Perubahan dalam trend tenaga kerja.

MODEL-MODEL PERUBAHAN 

1. MODEL PENGGABUNGAN ROGER

    * Menurut model Roger, proses inovasi bermula apabila masalah atau 
        keperluan telah dikenal pasti.

    *Masalah atau keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan keadaan
       semasa, kerja makmal, atau jangkaan pembangunan akan datang.

    *Masalah atau keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan keadaan
      semasa, kerja makmal, atau jangkaan pembangunan akan datang.

    *Rogers (1995) mengakui bahawa inovasi tidak semestinya terhasil dari
       penyelidikan. Inovasi mungkin terhasil daripada amalan praktikal di mana
       pengamal mencari jawapan kepada permasalahan yang timbul.  
 
    *Perkara ini dikatakan sebagai knowing-in-action iaitu inovasi yang
       dihasilkan melalui pengamalan menjadi penting di dalam perubahan pendidikan


2. MODEL KANTER

     * Kanter (1998) menegaskan bahawa struktur & inovasi boleh difahami
        dengan lebih baik jika proses inovasi dibahagikan kepada beberapa
        tugas utama. Ada 4 tugas inovasi :
          1. Penjanaan Idea
          2. Membina Idea
          3. Realisasi Idea
          4. Pemindahan Idea


3. MODEL RAND

*Model ini berasaskan kajian yang dijalankan oleh Rand Corporation pada
  tahun 1973 – 1978 dengan sokongan Pejabat Pendidikan Amerika Syarikat
  mengenai perubahan pendidikan (Berman & McLaughlin 1978)

*Menurut Berman & McLaughlin, proses perubahan di sekolah melibatkan
  3 langkah : 1. Daya usaha ( Initiation )
  2. Implementasi
  3. Penggabungan

4. MODEL ACOT

*Model ini mempunyai 5 langkah perubahan dalam proses pengajaran dan
  pembelajaran, iaitu:
     1. Kemasukan ( Entry )
     2. Memilih ( Adoption)
     3. Menyesuaikan ( Adaptation )
     4. Penggunaan ( Appropriation )
     5. Mereka cipta ( Invention )





0 comments: