THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, May 2, 2009

Rekabentuk Kajian Tindakan


Kajian tindakan mempunyai konsep dan teknik pendekatan yang tersendiri. Objektif utama kajian tindakan adalah untuk memperbaiki amalan pengajaran guru dan pada masa yang sama menyelesaikan masalah seharian yang dihadapi oleh guru dalam bilik darjah. Kajian ini akan membolehkan guru membentuk teori-teori peribadi yang praktikal tentang suatu permasalahan pengajaran yang dihadapi.



Bagi format atau reka bentuk kajian tindakan pula tidak ada yang rigid tetapi boleh diubahsuai berdasarkan kepada situasi sebenar dalam persekitaran bilik darjah. Bagaimanapun, empat unsur utama kjaian tindakan mesti ada, iaitu perancangan, pelaksanaan, pemerhatian dan refleksi.


Responden atau subjek kajian tindakan bukan sahaja pelajar tetapi guru yang juga merupakan penyelidik. Melalui cara ini, semua maklumat diperolehi secara langsung daripada responden kajian. Penglibatan penyelidik, iaitu guru, dalam kajian tindakan amat penting kerana melalui cara ini penyelidik dapat mengubah amalan pengajarannya.


Reka bentuk kajian tindakan adalah mudah kerana kebanyakan daripada data yang digunakan adalah bersifat kualitatif. Oleh itu, analisis data yang digunakan lebih kepada teknik deskriptif naratif. Antara teknik analisis data yang digunakan adalah teknik trangulasi. Bagaimanapun dalam beberapa keadaan, data-data berbentuk kuantitatif ada juga digunakan terutama apabila melibatkan markah-markah pelajar. Dalam hal ini, analisis biasa yang akan digunakan adalah dalam bentuk peratus, kekerapan dan nilai mutlak sahaja. Perkara yang perlu dijelaskan di sini bahawa pelaporan hasil suatu kajian tindakan haruslah dilakukan dengan menggunakan bahasa yang mudah difahami bukan sahaja oleh guru itu sendiri tetapi juga oleh guru-guru yang lain. Laporan yang tidak berbentuk teknikal ini penting untuk memudahkan penyebaran dan perkongsian idea dan maklumat di kalangan warga sekolah.

0 comments: